Vem är Catty?

Ålder: 29 år
Färg: Svart
Tecken: Bruten bläs som sprider sig i pannan, pga åldern. Vit kota, båda bak.
 
Och Catty har som sagt massa egenheter för sig, kan ju börja i stallet då hon inte alltid uppför sig exemplariskt. När man broddar brukar hon rycka åt sig hoven eller helt enkelt trycka ALL sin vikt på benet man håller i vilket gör det omöjligt att fortsätta. Hon är stel och tycker därför inte om att hålla uppe benen länge. Hon gillar att bli pysslad med men ett ställe vill hon ha för sig själv, magen. Detta gör ju också såklart att hon är hyfsat aggressiv när man sadlar. Vad är detta för monsterhäst tänker väl ni nu så nu borde jag skriva lite positiva saker om henne istället för det finns det också massor av såklart!

När man rider är hon så satans rolig för hon segar i skritten när man rider från stallet men när man vänder och rider hem går det undan. Jag förstår inte varför hon vill hem hela tiden för hon hatar ju när hon inte får följa med på ridtur...? Iaf är hon sjukt pigg och ser hon hästen framför sig börja galoppera taktar hon som sjutton och springer i sidleds, alltid åt vänster. Den senaste månaden har jag verkligen lärt mig hur man ska rida henne för att få henne att jobba ordentligt och nu kan gå hur stadigt som helst jämfört med i somras/höstas då jag max klarade av att hålla henne 10 meter typ. Så massor av kramar till Catty för att du blivit så fin! Eller till mig kanske, för att jag lärt mig att rida henne så fint?! En till sak som Cattfnatt är expert på är att flytta sig för skänklarna! Jag har aldrig ridit en häst som är så lätt att flytta. Att vända går också väldigt fort på Catty, om man vänder mot hemmet då... Catty blir aldrig okontrollerat rädd för något för hon är en väldigt trygg häst, men ibland när hon inte vill vara med längre tvärvänder hon och börjar gå hem.

Min lillasyster har varit med i stallet och ridit Catty några gånger och det är roligt att se hur lite respekt Catty har för barn, min syster kan inte tränsa henne överhuvudtaget och när hon rider vänder Catty hem ibland. Catty har aldrig gillat smådjur eller småhästar. Ägaren har berättat för mig att en gång tog Catty full fart och attackerad en döende fågel som låg på marken. Fåglen dog direkt och släppa lida mer, så creds till Catty för att hon räddade fåglen :P En annan sak Catty gjort är att hon har attackerat små kattungar också, kanske inte lika bra...

Nu är min bibel om Catty snart slut, ska bara berätta om Cattys kärlek till mat. Hon får massor av uppblött kraft för att kunna äta det för hon har inga kindtänder kvar utan bara framtänder. Men hon klarar sig bra ändå och ägaren säger att så fin som hon är nu har hon inte varit på flera år! För nu blir hon riden så mycket och har mat som hon gillar och kan äta. Dock är hennes bajs lite löst för det är för mycket proteiner i hennes mat, men bättre det än att hon magrar. Iaf så frustgnäggar Catty högt när hon ser sin stora svarta hink och springer runt lite i boxen.

Pusslade ihop lite bilder på Catty.


dumma blogg.se som förstör kvalitén!

Hoppas någon orkade läsa allt!
Kram D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0