Dagens ridning

Idag på lektionen fick jag rida ridskolans finaste häst. (Jag skojar inte, han är brutalt UNDERBAR att rida)
Dock är han den tjurigaste som finns i boxen, sparkade efter mig när jag borstade honom under magen :S
Det gör mig absolut ingenting om han tjurar lite, om han skulle sparka och träffa mig så skulle jag däremot bli väldigt arg. Men småkittliga är väl alla?!
Iaf, ridningen:
Red en övning som var ganska lik onsdagsövningen.

De runda ringarna är koner och sträcken är bommar. Det är strängligen förbjudet att mobba mina paintskills! Vi red först i skritt och gjorde framdelsvändningar vid konerna. När vi gjort två på en kortsida travade vi på långsidan och gjorde små volter vid B & E. Jobbade dem i båda varven. Sedan gick vi över till bakdelsvändningar vid konerna och galopp på långsidan. På ena sidan red vi förvändgalopp och på andra rättvändgalopp. I galoppen var tanken att man skulle tänka som en öppna. Att ha framdelen lite innanför spåret och jobba dem i lugn galopp. Hilfiger som jag hade gillar att galoppera och kommer igång mer då. Galoppen gick sjukt bra och jag behövde knappt peta på honom med skänklarna för att han skulle fatta. I framdelsvändningarna har han en tendens att stanna och inte vilja gå. Därför var min uppgift att jobba honom i en inte så centrerad framdelsvänding utan att få honom att gå framåt i vändningen istället för att han blir still och backar. Bakdelsvändningen gick bättre då hästen ska gå mer framåt.
Övningen var väldigt rolig och man märkte ett bra resultat på hästen då han kopplade av och jobbade i riktigt fin form. Han blev väldigt mjuk och riktigt fin i alla övergångar.

Det var allt för mig.
Kram J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0