hästar och rädsla

Ibland så blir ju hästarna rädda. Det vet vi ju, men man vet ju inte alltid varför. Tut & Catty är nog bland de säkraste hästarna som finns att rida ut på. Det är inte ofta de blir rädda! Och om de blir det så "förvarnar" dom innan så man är beredd. Tut har några gånger blivit riktigt rädd. Då är han rätt obehaglig för han spänner sig som en fiolbåge och vill bara dra hem. Den gången han blev så med mig så släppte det efter ett tag som tur var. Catty däremot flippar inte så ofta men ibland får hon för sig att hon inte kan gå jämte Tut längre utan slinker in bakom. Dessutom så har det varit en grushög som hon spände sig mycket vid innan. Märkligt. Men nu går det jättebra att gå förbi där. Och en grej Tut är rädd för är kor. Särskilt fläckiga! ;o han är också rädd för skäck-hästar... En häst som bor på landet och har koskräck är rätt roligt. Men vi har ju inte stött på kor på länge så vi får ju se hur det blir i sommar.

Och så Nado, han är inte särskilt pålitlig. Han har aldrig blivit riktigt rädd med mig, men en av hans tidigare skötare ramlade av nästan en gång varje ridtur. Idag blev han rädd för en handske på marken. Haha. Brunnslock är inte hans favoriter heller! Eller vägarbetesskyltar.

Men en sak jag måste berömma Catty och Tut för är hur lugna det är med tåg. På Ängarna går järnvägen nära ridvägen och de blinkar knappt ens när ett tåg visslar förbi! Det tycker jag är modigt av de, men de är väl vana.


ganska nära, eller hur? Och hästarna är helt lugna.

Hur reagerar era hästar när de blir rädda? Och för vad blir de rädda? :)

KRAM DIANA


Kommentarer
Postat av: Klara Dahlstedt

En skillnad jag märkt nu när vi tävlar bland de stora hästarna är att alla är rädda för Edvin haha! Inga ponnyer reagerade på att hans färg, men alla hästar stirrar på honom. På en tävling mötte vi en häst som bara exploderade när vi passerade, så hör jag henne äga i telefonen "Suck, vi mötte just en skäck.". x)

2011-04-02 @ 16:43:02
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Matilda

Krapi, "min" skimmel, är väldigt säker. En långtradare med en massa släp kan köra två meter ifrån honom och då bryr han sej inte alls. Sen kan det vara en sten som helt plötsligt är "jätteläskig" och då hoppar han runt som en dåre. Sen är han rädd för plötsliga smällar (jag tror det påminner honom om när han var på island och blev misshandlad) så om nån smäller igen en bildörr t ex får han panik.



oj det blev lite långt ^^

2011-04-02 @ 18:54:15
URL: http://qtiilda.blogg.se/
Postat av: Michelle

sv; åh tack<3<3<3

kommer fler bilder lite senare ikväll(:



Kram på dig<3333333

2011-04-02 @ 19:06:36
URL: http://ponnybrudarnaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0